Data YouTube součástí žebříčků ČNS IFPI
ČNS IFPI od roku 1996 vydává pravidelné žebříčky nejprodávanějších hudebních alb a nejhranějších singlů v rádiích v Česku. Od samého počátku zpracovávání těchto hitparád spolupracujeme s prodejci hudebních nosičů a s rozhlasovými stanicemi napříč celým Českem. Jak se trh vyvíjel, vznikla potřeba zahrnout do našich přehledů také hudbu prodávanou internetovými providery prostřednictvím různých portálů a služeb. Tím od května 2014 vznikly přehledy pořadí nejpřehrávanějších singlů na platformách Spotify, Deezer a GooglePlay. S rostoucím významem dalších platforem, zabývajících se nabídkou streamované hudby, byla navázána spolupráce se společností Apple, aby zpracovávaná data co nejlépe odrážela trendy v poslechu hudby českých a později také slovenských uživatelů internetového streamování.
Naší snahou bylo od samého počátku získat data od všech velkých hráčů na tomto trhu, proto jsme se snažili získat také data o streamování hudby na snad nejznámější platformě – YouTube. Tento zájem měli všichni vydavatelé žebříčků celosvětově. Iniciativy se chopilo londýnské ústředí IFPI a po jednáních se společností Google došlo k podpisu rámcové smlouvy, na základě které jsou příslušným zpracovatelům žebříčků v jednotlivých zemích poskytována potřebná data o streamu hudby na serveru YouTube. Do údajů zahrnujeme pouze přehrání oficiálních hudebních videí (počítají se přehrání delší než 30 sekund) od tzv. logged-in uživatelů a naopak nezohledňujeme „user generated content“, což je v souladu s mezinárodními IFPI standardy.
Jsme velice rádi, že Česko a Slovensko se zařadilo mezi země, kde YouTube svá data poskytuje. Vypovídací hodnota našich žebříčků tím jistě posílila.
Po krátkém zkušebním období zařazujeme od tohoto týdne poskytnutá data do našich žebříčků. Vedle údajů od Spotify, iTunes, Apple Music a Supraphonline se tedy data od YouTube stanou nedílnou součástí vydávaných přehledů.
Žebříčky a hitparády ČNS IFPI jsou dostupné zde: Žebříčky a hitparády ČNS IFPI